Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Windows
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Stop automatisk opdatering i Windows 10
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stop automatisk opdatering i Windows 10

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stop automatisk opdatering i Windows 10
    Sendt: 09 Aug 2015 kl. 09:22
Fatima Wahab på AddictiveTips skriver om, hvordan man kan forhindre automatiske opdateringer af Windows 10. Inden jeg fortsætter, så læs venligst lige det først. Det er hurtigt gjort:

Stop Windows 10 From Automatically Installing Updates (addictivetips.com)

Jeg må desværre beklage, at Fatima ikke har gjort sit hjemmearbejde ordentligt - i min optik.

For det første skelner hun ikke mellem de 2 normalt tilgængelige versioner af Windows 10: Home og Pro. Det synes mig en alvorlig brist, når det så vidt jeg ved, overhovedet ikke er muligt at forhindre automatisk updatering i gratisversionen Home. Joh, man kan slå Windows Update helt fra, men så har man da knald i låget! Det burde hun helt klart have pointeret.

Dernæst skriver hun i sidste afsnit (og jeg fremhæver):

"With Windows set to notify you before installing updates, you can also choose which ones you want to install and which ones you don’t want to install. You will have to choose them from the Control Panel as the Settings app itself doesn’t give you too many options in that regard but this is a pretty easy way to stop any unwanted updates from being installed on your PC."

Det er godtnok mystisk, hvordan man kan vælge hvilke opdateringer, man ønsker i Kontrolpanelet. Punktet Windows Update eksisterer ikke i kontrolpanelet i Windows 10! (OBS! Jeg bruger Pro). Det kan man kun komme til via indstillinger, som er det billede, der vises i hendes artikel.

Er det under punktet "Programmer og funktioner"? Næh, det viser da kun programmer, som allerede ER installeret, ikke? Eller hur? Confused

Så kære Fatima. Det er en ommer (hvad det så hedder på engelsk)!

Eller er der en klogeåge i forum, der kan forklare mig, hvordan Fatima kan skrive, som hun har? Det KUNNE jo være mig, der tager fejl eller har misforstået noget.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
bvester Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk


Oprettet: 25 Jan 2015
Sted: Billund
Status: Offline
Point: 602
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bvester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 11:04
Hej Pruttehund,

Selv om at jeg har afskrevet windows 10 på min matrikel, så er der måske den samme funktion i windows 10, som i windows 8-8.1 hvor man i "kontrolpanel" - "programmer og funktioner" - "vis installerede opdateringer", hvor man kan finde den opdatering man ikke ønsker, og så "højre-klikke" og bruge optionen "Fjern"

Mvh
Bvester
Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 34105
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 11:42

Stien i Windows 10:

Indstilliger/Opdateringer og sikkerhed/Avancerede indstillinger/Se din opdateringsoversigt/

Fjern opdateringer, så vises det næsten, som i tidligere versioner.

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
James Bond Se dropdown menu
Engageret
Engageret
Avatar

Oprettet: 15 Okt 2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 466
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér James Bond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 12:45
Super Pruttehunden godt du er vågen, det er ikke noget der er værre end at følge en anvisning som ikke stemmer overens med det man skal igang med. Surt sjov, især for dem som ikke er helt med hvad de gør og skal gøre. 
Nej en ordentlig vejledning som alle kan forstå det er guld vær.
Jeg har også fået en del travlt her på det sidste, hvor folk bliver overrasket når de starter deres pc og den så lige pludselig bare går igang med at opdatere til win10 og folk så ikke kan finde deres ting. 
Jeg mente at funktionen hvor man selv kunne vælge hvornår den skulle gå igang med opdatering ville virke efter hensigten, men har da selv oplevet at den bare gik igang af sig selv. Men nu er jeg lidt heldig at jeg har kørt med win 10 test versionen i et stykke tid og har så fået lidt kendskab til det så jeg har og kan hjælpe min omgangs kreds med at sætte den op så de kan bruge den på deres måde. 
Men det er da ikke smart at Microsoft at skrive det ene og så gøre det andet. Men ok det har vi jo oplevet et par gange før. 
Men jeg selv er nu godt nok glad nok for det nye system, hvis jeg så bare får mit sidste problem med det der Nvidia driver problem løst så kan jeg være glad igen. Men det kommer nok engang.
H.Jepsen
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 15:57
bvester og Barsko..

Mit indlæg handler ikke om at fjerne opdateringer, men om at forhindre dem i overhovedet at blive hentet og installeret. Så skal de sæføli ikke fjernes bagefter.

Jeg gentager: Er det under punktet "Programmer og funktioner"? Næh, det viser da kun programmer, som allerede ER installeret.

Grunden til at forhindre en bestemt opdatering i at blive hentet og installeret, kunne for eksempel være, at den har uønskede konsekvenser som forhindrer Windows i at starte, blå skærm osv. Er det tilfældet, er det komplet ligegyldigt med et kontrolpanel, som ikke er muligt at gå til, da systemet ikke virker. Så er der kun én ting at gøre: installere Windows 10 igen fra disk eller USB.

Pointen er altså langt mere alvorlig end spørgsmålet om, man nu kan lide den el. den opdatering eller ikke, og hvis ikke, vil forhindre installering eller fjerne den bagefter. Det er jo nærmest en bagatel. Men det er ikke en bagatel, hvis ens pc går neden om og hjem pga en uheldig opdatering. Det handler altså om sikkerhed og ikke bare smag og behag.




Redigeret af Prutterhunden - 09 Aug 2015 kl. 16:00
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.