Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Hjælp og vejledninger mv. > Guides / tutorials
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Hvor meget strøm trækker alle disse transformere
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor meget strøm trækker alle disse transformere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bvester Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 25 Jan 2015
Sted: Billund
Status: Offline
Point: 602
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bvester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor meget strøm trækker alle disse transformere
    Sendt: 28 Okt 2015 kl. 10:27
Nu har howtogeek lavet forsøg med nogle af alle de små transformere vi alle har, og det viser sig, at der ikke er de store besparelse ved kun at tænde dem efter behov, bortset fra at nogle måske har en tendens til at kortslutte !

Her er testen: http://www.howtogeek.com/231886/tested-should-you-unplug-chargers-when-youre-not-using-them/

Men det betyder ikke, at der ikke er behov for at du nødvendigvis klarer frisag. For noget tid siden målte jeg 2 halogen sengelamper, som jeg faktisk aldrig har brugt, og da jeg målte hver af deres transformere, uden at lamperne var tændt, forbrugte de tilsammen 22 Watt/t blot ved at sidde inaktivt i strømskinnen !

Når der nu engang er 8760 timer på 1 år, så vil 22 Watt per time svarer til 192,72 Kwh p.a. og som normal Dansker betaler vi ca. 2 kr per Kwh, som igen svarer til at disse 2 lamper forbrugte for ca. 400 kr. strøm per år, uden at de var tændt ! Det siger sig selv, de røg direkte på lossepladsen (ikke til genbrug)

Man kan gratis låne et apparat til at måle strømforbrug hos dit el-selskab, og denne lille indsats kan meget vel spare dig for mange penge over tid, i mit tilfælde 4000 kr. over 10 år.

Mvh
Bvester
Alt er nemt ! Hvis blot man ved hvordan !
Til top
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28 Okt 2015 kl. 13:00
Godt tip, bvester. Jeg har ofte tænkt på, hvad alt på stand by egentligt trækker. Det er jo stort set al elektronik, der altid er sat til en strømkilde, og på årsbasis kan der da sagtens spares lidt på regningen - ikke mindst resourserne.
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29 Okt 2015 kl. 17:41
mht forbruget uden belastning på 22w så tyder det på en fejl dine installation/forsyning !

husk at tjekke om forsyningen er meget varm !

hvis forsyning = trafo er strømforbrug 5-10 mA/230v hvliket giver 1-2W
hvis forsyning = switch mode så er forbrug endnu mindre

jeg er selv elektriker så du kan roligt stole på talleneWink

Til top
bvester Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 25 Jan 2015
Sted: Billund
Point: 602
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bvester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29 Okt 2015 kl. 21:12
Hej Jenss,
Klart at der en fejl i transformerne, men det var en konstruktionsfejl, det var disse kendte, tynde arkitektlamper med afbryder i skærmen, hvor strømmen går i alu-arme til en 35W halogen pære, og transformerne var enorme, dvs ca. 1,5dl per stk., og de var godt varme, men ikke overvældende.

Jeg må erkende, at jeg blev godt harm, da jeg målte dem hver især til 11 Watt/t, i alt for 2 lamper 22 Watt/t, uden at de var tændte !

I starten hvor disse udendørslamper med bevægelsesføler kom frem, havde de også et forbrug på 15 Watt/t, uden at pæren var aktiveret, nu kan mine batteri-bevægelses alarm holde sig i 1 år på 2 x AAA batterier, så der er heldigvis sket en udvikling, i positiv retning.

Mvh
Bvester 

Redigeret af bvester - 29 Okt 2015 kl. 21:14
Alt er nemt ! Hvis blot man ved hvordan !
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29 Okt 2015 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af bvester bvester skrev:

I starten hvor disse udendørslamper med bevægelsesføler kom frem, havde de også et forbrug på 15 Watt/t, uden at pæren var aktiveret, nu kan mine batteri-bevægelses alarm holde sig i 1 år på 2 x AAA batterier, så der er heldigvis sket en udvikling, i positiv retning.

Mvh
Bvester 

Hvis det er en af de ældre kombinerede lys og bevægelses sensorer,så bestod de af en bimetal arm der fungerede som et varme følsomt relæ og var omviklet med en spole der blev styret af en lysfølsom modstand i serie med spolen,Der stod der konstant spænding på så forbruget passer meget godt på den.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.372 sekunder.