Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Hjælp og vejledninger mv. > Guides / tutorials
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Lav bootbar Linux Usb stick
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lav bootbar Linux Usb stick

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lav bootbar Linux Usb stick
    Sendt: 13 Jun 2014 kl. 22:28
Jeg lavede for nylig en Linux usb til en kollega. Det var Tails, en lille distro, som er konfigureret til at bruge TOR netværket. Det brugte jeg Unetbootin til: http://unetbootin.sourceforge.net/

Affødt af en anden tråd her på forum, fik jeg lyst til at lave en til mig selv, med en almindelig linux på, og da jeg i flere år har brugt Sabayon på den stationære, skulle det være den, med Xfce desktop, da den fylder knap så meget som KDE.
Usb sticken blev så lavet med Unetbootin, men det virkede ikke.
 Så fandt jeg Linux Live USB Creator (LiLi): http://www.linuxliveusb.com/ og den kunne klare det.
Nogle distroer kan laves med en persistent (vedvarende) fil, dvs der oprettes en "partition" på usb sticket, hvor evt ekstra programmer man installerer gemmes, så de ikke forsvinder når man lukker ned.
Man kan også vælge, at der installeres Virtualbox på sticket, så man kan starte sin Linux i Windows. Vedvarende fil kan ikke bruges ved afvikling i Virtualbox.

Edit: som forklaret længere nede i tråden, kan det være en god ide først at gennemføre metode 1 på denne side: http://www.wikihow.com/Make-a-USB-Bootable

Vælg USB stick og installationskilde, f. eks den iso fil man har downloadet.

Vælg evt størrelse på den vedvarende fil, og vælg om virtualbox skal installeres eller ej.

Hvis virtualbox er valgt, kan linux startes, ved at åbne mappen Virtualbox, og så dobeltklikke på "Virtualize_This_Key.exe

Bum bum bum Klik på den grønne startpil

Voila! Linux i Virtualbox. Den endte så med at blive Debian jeg installerede, da det er en af dem der kan bruge vedvarende fil, hvilket Sabayon ikke kan

Redigeret af hede - 14 Jun 2014 kl. 03:33
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 23:10
Jeg prøvede lige præcis også i dag at lave en Tails Usb først med Unetbootin og derefter med den i Lubuntu indbyggede startdisk, begge to fejlede, så det må jeg lige prøve. Thumbs Up
Spørgsmål : behøver man at downloade og verificere med MD 5 summen for at få det til at virke?

Redigeret af Halveskimoen - 13 Jun 2014 kl. 23:16
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 23:36
Jeg har ikke verificeret Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 23:53
Men du fik trails til at virke med Unetbootin,det kan jeg ikke få den til,så det er måske en ny download der skal til for mit vedkommende sukOuch
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Jun 2014 kl. 23:56
Ja, det er jo lidt træls med de ublu MB priser der gælder højt i nord.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 00:00
Nemli Hvordan kører den egentlig,altså Trails

Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 00:13
Den kører faktisk upåklageligt. Der er selvfølgelig hverken java eller flash på den, så hvis man ønsker at bruge disse usikre sager, må man installere det hver gang systemet startes.
Man kan godt nok oprette en vedvarende fil, men de to nævnte programmer forsvinder altså alligevel, mens evt bogmærker man tilføjer i browseren gemmes.
Til top
krummedige Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 14 Okt 2007
Status: Offline
Point: 6273
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér krummedige Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 00:21

Fin guide Smile
Til top
cjc Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 01 Apr 2009
Status: Offline
Point: 864
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 00:27
Prøv at lave en med Porteus Kiosk, den er fin.

Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 03:30
Nå, nu kom jeg til at sidde og rode med Tails, for der er lige kommet en ny udgave 1.0.1 og det var 1.0 jeg havde installeret.
Så tog jeg en ny-formateret usb stick og installerede vha LiLi, men det virkede ikke. Så prøvede jeg med Unetbootin, det virkede heller ikke.
Så brugte jeg metode 1 på denne side: http://www.wikihow.com/Make-a-USB-Bootable
og derefter installerede jeg igen med LiLi, og så virkede skidtet Confused
Til top
 Besvar Besvar Side  123 4>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.