Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Hjælp og vejledninger mv. > Guides / tutorials
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Før du installerer Windows 10
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Før du installerer Windows 10

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Før du installerer Windows 10
    Sendt: 25 Nov 2019 kl. 10:27
Her har jeg lagt to artikler, begge fra Computerworld og begge af ældre dato. Den ene beskriver Microsoft privacy og den anden deres sporing.

Når du vælger at installere Windows 10, er begge artikler god læsning så du ved, hvad du siger "ja" til.

Foruden de i artiklen nævnte privacy-indstillinger, bør du også overveje installation af yderligere blokering. Du kan med det rette værktøj blokere for næsten 200 andre sporings-elementer, som Microsoft helst vil have adgang til og som ikke lader sig blokere via deres indstillinger.

Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 35141
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 11:20

Jeg er meget enig, med MaYa Kathrine Andersens kommentar.

Tilvænning. Det nye skal jo lige kendes først.

https://www.computerworld.dk/art/234506/goer-windows-10-privat-saadan-stopper-du-microsoft-i-at-snage-i-dit-privatliv

Ligeledes meget enig med:

"Egentlig er det jo bare et samtidsbillede. Googles Android har jo længe hentet lignende data om dig, og nu gør Windows så det samme. Dataene skal jo bruges til at give dig services, men der er også en ekstrem stor værdi i de data, som hentes. Og med de data bliver Microsoft en af de store mastodonter, som sidder på al brugerdata i verden, og det er et problem, at det monopoliseres på den måde," siger Martin Von Haller Grønbæk

https://www.computerworld.dk/art/234502/privacy-bekymringer-her-er-de-data-om-dig-microsoft-opsnapper-i-windows-10

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 11:43
MaYa Kathrine Andersens kommentar handler om brugergrænsefladen. Ikke om Microsoft snagen i privatlivet.

"Egentlig er det jo bare et samtidsbillede. Googles Android har jo længe hentet lignende data om dig..." - Når de andre gør, må jeg også! Er det ikke blot en undskyldning for at legalisere deres sporing?

Til top
Entusiastisk
Entusiastisk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 12:06
Når man udelukkende kritiserer Microsoft er ” Når de andre gør, må jeg også!”
så ikke bare en undskyldning?
Man har IKKE beklaget sig over Google gør det samme. 
Tværtimod hed det ofte: Google er din ven, selv om DE gjorde det samme. Wink

Venlig hilsen El Barsko

men han har det sjovere.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 12:41
At noget "bare er et samtidsbillede" kan aldrig bruges som argument for noget som helst. Hvis et samtidsbillede er uacceptabelt - er det uacceptabelt.

Eksempel:

Egentlig er det bare et samtidsbillede. Mennesker har jo længe været nogle møgsvin og forurenet vor klode med alskens giftige stoffer.

Er det acceptabelt - at mennesker fortsat forurener - bare fordi det er et samtidsbillede?

Svaret burde være enkelt.

I mine øjne er det - og vil altid være - uacceptabelt, stødende og respektløst at snage i sine medmenneskers privatliv.

Jeg kan kun se en eneste undskyldning for at snage i en anden persons privatliv, og det er hvis denne person beviseligt har begået en forbrydelse. Men måske det er en forbrydelse at have anskaffet et Windows styresystem og bruge det?

At snage: snage — ODS

"Man har IKKE beklaget sig over Google gør det samme."

Hvem er "Man"? Er det computerworld eller nogen her i vort forum? Hvis man ikke har lagt mærke til kritik af Google for at gøre det samme begge steder, må man være stæreblind.

Det lyder som en gammel traver, der er blevet misbrugt og burde stilles tilbage i stalden med frisk hø og vand.

Redigeret af Prutterhunden - 25 Nov 2019 kl. 12:42
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Entusiastisk
Entusiastisk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 13:12
” Når de andre gør, må jeg også!” Det er den sædvanlige kommentar, når man påpeger, at det gør andre.
Jeg påtaler det ikke for, at beskytte Microsoft
Jeg taler om noget der hedder RETFÆRDIGHED.
Er en given ting/handlig forkert, så er den det for ALLE. Wink

Venlig hilsen El Barsko

men han har det sjovere.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 13:33
Ja. Retfærdighed ske fyldest.

Så når Ole Knæk-Og-Bræk angiver sine venner for at have begået de samme forbrydelser, som ham selv, er det ikke for at undskylde eller beskytte sig selv, men udelukkende fordi han har en veludviklet sans for retfærdighed.

Ja, naturligvis! Clap

Og ja, det er jo åh så typisk! Når nogen beklager sig over Adolf Hitlers ugerninger, nævner de aldrig Stalin, Mao, Mussolini, Napoleon, Djengis Khan og fanden selv. Det er da URETFÆRDIGT!
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 14:25
gok gok det er jo en ren hønsegård

ærgeligt at den fine start nu er helt ødelagt

man kan læse linkene og gøre sine egne tanker derfra - bastaLOL

dog lige et gok herfra som altså blev et laaangt gok

pomse - du skriver :
"Du kan med det rette værktøj blokere for næsten 200 andre sporings-elementer, som Microsoft helst vil have adgang til og som ikke lader sig blokere via deres indstillinger."
men du undlader :
1 at skrive hvordan - godt det sammeLOL
2 at advare mod det, fordi hviken app skal man vælge, skal man vælge script, power shell osvWacko
3 at der er stor sandsynlighed for at alle disse "nice"Tongue ændringer vil microsoft gøre alt for at rulle tilbage i fremtidige opdateringer med fare for roderi i installationen, derfor er jeg selv ret betænkelig

alternativt kunne man ønske at selve tilbagemeldingen til Microsoft kunne blokeres
jeg har læst om det og det skal man ikke rode i
her er microsoft på hjemmebane

problemet er også med alle disse "nice"Tongue ændringer ikke nødvendigvis kan rulles tilbage
for mig at se er den eneste sikre måde :
sikre sig at ALLE de ændringer man selv laver med et hug kan rulles tilbage
findes der en app til det er man nogenlunde sikker, men gider man så det fordi det vil kræve :
1 før enhver system opdatering skal indstillinger rulles tilbage
2 opdatering
3 indstillinger rulles ud igen
det skal man så vel at mærke gøre hver gang

så er der appene :
Winaero Tweaker ?
Ashampoo AntiSpy ?
Windows privacy dashboard ?
Windows X App Remover ?
Ultimate Windows Tweaker ?
PolicyPlus ?
10 AppsManager ?
Cleanmgr+ ?
Win10 Settings Blocker ?
Windows UAC tweak ?
WinToolkit ?
PowerToys ?
nogle falder måske lidt ud og der mangler sikkert flere
men mulighederne er helt uoverskuelig

og så skal man selvfølgelig lige tage backup af
registreringsdatabasen
systemgendannelses punkt
og hvad nu hvis alt virker fint og det så bare alligevel ikke gør ?
set med mine øjne er det ret problematiskShocked

jeg vil lige fremhæve migselv som et kart bevis på at man godt kan lave fejlLOL

Redigeret af phønix - 25 Nov 2019 kl. 15:06
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 15:38
phønix ...

Jeg undlod, fordi en række blockere har været nævnt tidligere her på Nettips. Selv benytter jeg Spybot Anti Beacon, men det lader til den i dag koster penge.

At advare mod det, kræver kendskab til alle programmer udviklet til at blokere. Her må det være op til den enkelte at vurdere de enkelte blockere. Det kræver naturligvis der læses om de enkelte programmer.

De ændringer eller blokeringer de enkelte blockere foretager, kan naturligvis ændres af Microsoft. Det er sket nogle gange i forbindelse med nye versioner. Men jeg har ikke ansvar for den enkelte brugers Windows-opsætning. Det har brugeren selv. Det er altid klogt at gennemgå privatindstillingerne efter opdateringer og versionsændringer - ganske enkelt.

Du nævner selv en række blockere, så du er jo ikke uvidende om deres eksistens. Personligt vælger jeg ud fra dens enkelthed, hvor de enkelte mere eller mindre punkter er kryptisk og uforstående for den uerfarne. Jeg anbefaler derfor ikke nogen bestemt, men anvender et medlem en blocker, er de da velkommen til at skive om deres erfaring.

Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.096 sekunder.