![]() |
Foredrag om it sikkerhed |
Besvar
|
Side 123 5> |
| Forfatter | |||||
Admin
Staff
Oprettet: 14 Okt 2007 Sted: Sydfyn Status: Offline Point: 4120 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Foredrag om it sikkerhedSendt: 14 Sep 2010 kl. 19:35 |
||||
|
Ærede medlemmer
Snart skal jeg på banen og holde et it foredrag, hvor jeg bl.a. skal snakke om it sikkerhed. Jeg kunne godt bruge noget inspiration til emner, hvor det handler om sikkerheden bag og ved skærmen.
Publikum er formentlig i alderen 40+, både helt "nybegyndere og almindelige husmandssurfere", som er interesseret i at høre, hvordan de bedst beskytter sig.
En dagsorden kunne fx være
Hvad foregår der her i 2010 på området?
Hvilke farer?
Virusser?
Spyware?
Malware?
Nye/kommende farer?
Beskyttelse?
Freeware?
Men jeg savner inspiration, så jeg håber på lidt brainstorm herinde.
|
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14 Sep 2010 kl. 21:11 |
||||
|
Hej Allan
Jeg skiller lige dit indlæg lidt ad, og fortæller ud fra det hvad jeg ville gøre, og hvad jeg ville ønske at høre.
Phishing, scammails/nigeria mails
Disse vil jeg mene høre under samme kategori.
Jeg mener at vi absolut ikke har nået toppen med Phishing og scammails endnu, så denne hører til i toppen.
Det jeg tror du skal passe mest på er at foredraget ikke bliver for teknisk, men at du bruger nogen sammenligninger som de kan se for sig, og som er hverdags ting for de fleste. Jeg ved godt den er svær når det gælder IT-sikkerhed, men der er jo ikke mange som tager sandaler og højhælede på til en sneboldkamp på Nordpolen, vel? ![]() Hvis jeg er ude ved en computer hvor der trænger til en alvorlig oprydning, og en afsluttende diskdefragmentering, så spørger folk ofte hvad en diskdefragmentering er, og der svarer jeg: "At vedkomne skal sammenligne Windows' mapper og filer, med en lagerhal fyldt op med små kasser indeholdende skruer. Hvor det er sådan at når du skal bruge en skrue går du hen til den rigtige kasse tager den ned, tager skruen og smider kassen på gulvet. Så med en defragmentering, lægger vi lige alle skruer på plads igen" Den går lige rent ind hver eneste gang, og folk har forstået hvad jeg laver, selve oprydningen kan sammenlignes med hvad 5 teenage drenge kan hente ind i stuen i løbet af den første weekend de er alene hjemme, så der skal lige laves en hovedrengøring, der har endnu ikke været en kvinde som har stillet spørgsmål ved den forklaring.
Ja og nej, ja der skal være beskyttelse og det må meget gerne være freeware, men husk at forklare dem at freeware mange gange har sine begrænsninger, og de ikke må tage fejl af freeware og for free det er ofte set at man har hentet et program der ikke var freeware. Inspiration, læs dine normale sider, der er et hav af oplysninger og informationer som bare venter på at blive sendt videre. Men noget du kunne tage op, er at alt bliver mere og mere computer baseret, tag nu bare sådan noget som giroportoen, den koster 25.- i dag! fuldstændig vanvittigt. Det bringer dig så videre til netbanken og sikkerheden i forbindelse med samme. Koder og kode beskyttelse, er absolut ikke et dårligt emne at tage fat i. Osv........... Og til slut så findes der et godt sted at søge informationer, inspiration og oplysninger. Redigeret af c3po - 14 Sep 2010 kl. 21:13 |
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14 Sep 2010 kl. 21:12 |
||||
|
Der kan også snakkes om Picasa, Google docs og eks.vis dropbox, som backup i forbindelse med indbrud....
|
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14 Sep 2010 kl. 21:15 |
||||
|
Jeg ville egentlig have bragt denne side i en tråd for sig selv men måske du kan bruge noget.
Det er et site fra Wikipedia om Rogue security software, det må da være værd at tage med i et foredrag om sikkerhed, og evt. give adressen videre. Bemærk især alle henvisninger, der igen henviser til sites med tutorials og/eller software til at fjerne den uvelkomne gæst ! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fake_anti-spyware_programs#Partial_list_of_rogue_software |
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14 Sep 2010 kl. 22:13 |
||||
Et rigtigt godt link til den erfarne bruger, men nok ikke til den målgruppe som Admin regner med, siden vil bare komme til at vildlede dem, mere end den vejleder. Men absolut et sted jeg hellere må bruge et par timer. |
|||||
![]() |
|||||
MC
Entusiastisk
Oprettet: 09 Nov 2007 Status: Offline Point: 3548 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14 Sep 2010 kl. 23:06 |
||||
|
Det er vigtigt at få forklaret, at det IKKE er godt nok med kun et antivirus, det være sig gratis eller ej. Hvis de ikke kan finde ud af selv at sammensætte sikkerhed, og svare på spørgsmål fra firewall osv, så anbefal dem at købe en sikkerhedspakke med det hele i. Ikke alt er jo lige godt. Min opfattelse er at Norton vil være et rigtigt godt valg for begynderne. Det spørger ikke ret meget, og er meget meget sikkert.
Reklameblokering er meget vigtigt, da mange rogues ligger i dem http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=3064
|
|||||
|
"Those who would sacrifice freedom for security deserve neither" / Benjamin Franklin
|
|||||
![]() |
|||||
Netsurferen2
Entusiastisk
Oprettet: 26 Dec 2008 Sted: DK Status: Offline Point: 5477 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15 Sep 2010 kl. 00:14 |
||||
|
jeg ville også nævne "tryk"-Farer
tryk på Link i diverse email og på netsider m.m. |
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15 Sep 2010 kl. 00:22 |
||||
|
@admin
@MC Og hvis de vil købe en sikkerhedspakke så vil jeg gerne anbefale Kaspersky Internet Security 2011, som jeg selv har, og er den sikkerhedspakke jeg har været mest tilfreds med. Bemærk også at firewallen får top point hos Matousec, og de øvrige elementer i pakken får også meget gode testresultater/anmelselser rundt om på nettet. Derudover sløver den ikke pcèn nævneværdigt, hvilket kan være en fordel for de som ikke har fået opgraderet deres pc i nogle år. http://www.kaspersky.com/kaspersky_internet_security http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php Skal det absolut være freeware må det blive OnlineArmor eller Private firewall og Avira ,Avg eller Avast. Redigeret af KurtE - 15 Sep 2010 kl. 00:34 |
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15 Sep 2010 kl. 00:37 |
||||
Næe, det var også mere tiltænkt som idegrundlag til Admin ! |
|||||
![]() |
|||||
Guests
Guest Group
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15 Sep 2010 kl. 20:03 |
||||
|
Det denne tråd lugter af er at ham som spurgte ikke har givet noget feedback overhovedet. Admin tror du at du kan side på din flade og få ideer uden at give noget igen ? Du har ikke komenteret et indlæg, men held og lykke med "foredraget"
Jeg gider ikke beskæftige mig med denne tråd længere !! Redigeret af KurtE - 15 Sep 2010 kl. 20:06 |
|||||
![]() |
|||||
Besvar
|
Side 123 5> |
|
Tweet
|
| Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |