Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Linux og andre styresystemer
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Ubuntu - hmm...
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubuntu - hmm...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Admin Se dropdown menu
Staff
Staff

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Sydfyn
Status: Offline
Point: 4120
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Admin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ubuntu - hmm...
    Sendt: 06 Jan 2008 kl. 13:26

Efter et stykke tid uden Ubuntu har jeg netop installeret systemet på en ældre Acer bærbar. Selve installationen forløb udmærket, da jeg først fik skrabet godt 4-5 GB plads sammen til Ubuntuen. Herefter fulgte jeg installationsguiden, og alt er forløbet godt: den har fundet diverse hardware og selv mit antikke trådløse netværkskort, som stikkes ind i siden på Aceren blev fundet. Respekt!

Log ind går som en mis, og det er ikke spor svært at deaktivere denne lidt besværlige proces.

Ubuntu er et brugervenligt styresystem, som sagtens matcher lignende systemer, fx Windows XP eller Windows Vista. Man skal vænne sig til at startmenuen nu sidder foroven, og at ”Vis skrivebords-knappen” sidder dér, hvor Startknappen fra XP og Vista sidder…

Ubuntu har alle de funktionalitetet, som Microsoft også byder på, og brugerfladen kan der ikke peges fingre ad. Alt er godt – eller næsten alt, for der er stadig sager, som en Windowsmand har svært ved at hitte ud af.

Installation af Flash
Efter fem minutters surfen i Ubuntus præinstallerede Firefox fandt jeg ud af, at noget manglede: Flash. Via indbyggede links fandt jeg frem til hvor jeg kunne downloade Flash til Linux, og her gav den mig tre (3) forskellige muligheder. Jeg valgte den første og opdagede at filen lå på mit skrivebord. Jeg dobbeltklikkede filen, som jeg plejer, når ting er downloadet, men da det var en pakket fil, skulle den først pakkes ud. Det gjorde jeg så, og den lagde sig da også pænt på skrivebordet. Nam nam: jeg dobbeltklikkede nu den udpakkede fil. Desværre: filen understøttede ikke mit system.

Hmmm…. Retur til Flash-siden, hvor filerne lå til frit download. Ok! Jeg forsøger en tar.gz-fil. Det var bedre. Samme procedure, samme rækkefølge und alles og endelig virkede Flash atter i min browser. Man bliver stolt når man får tingene til at virke…

Næste udfordring: jeg hører en del musik, så jeg måtte have styr på MP3-delen i Ubuntu. Jeg downloadede en gratis sang fra det danske band Tigerbabys hjemmeside. Ingen problemer. Nummeret lå trygt på mit Skrivebord. Et dobbeltklik på MP3-filen – et program startede op – og fortalte at det var et ugyldigt lydformat! Hrmpf… Tilbage til Google. En søgning på Mp3 Ubuntu blev iværksat, og efter en del forskellige forslag, hvor jeg downloadede to programmer – som ikke virkede – lykkedes det med en gammel kending, VLC, som jo primært er en videoafspiller. Skidt nu med det. Musikken spiller. Bojsen er tilfreds.

Næste udfordring: jeg bestyrer nogle hjemmesider, som er opbygget i CMS-løsninger, så man redigerer direkte i hjemmesiden på nettet. Man er altså uafhængig af deciderede webprogrammer. Problemet med sådanne CMS’er er blot ofte, at de kræver en Internet Explorer – browseren fra Microsoft. Det ligger jo ligesom ikke i en Linux-distibution, så jeg mente, at der var noget der hed Wine. Det gør der også. Med Wine i Ubuntu har du mulighed for at afvikle Windowsprogrammer. Så jeg gik straks i gang med at installere Wine i Ubuntu. Eller rettere: forsøgte på det…

Diverse hjemmesider hjalp mig på grundigste vis at installere Wine. Problemet er blot, at jeg åbenbart er for dum til det, for Wine er endnu ikke installeret på Ubuntuen. Jeg arbejdede intenst på sagen i en times tid lørdag aften, hvor familien var gået til køjs, for så havde jeg jo ro til at ordne den lille sag. Men det giver bagslag at være Windows-mand, for hvor meget forstand har jeg på Terminal-arbejde.
Flere hjemmesider gav mig tekststumper, som skulle kopieres og herefter indsættes i den indbyggede terminal-klient i Ubuntu, som på visse områder minder mig om den skræmmende DOS-editor i Windows. Gys. Skræk. Gru.

Nu har jeg i adskillige forsøg prøvet at kopiere tekst fra det ene sted til det andet, men det virker stadig ikke. På et tidspunkt registrerede terminalen ikke, når jeg indtastede mit password, og her gik der så 15-20 minutter med at finde ud af hvorfor den så ikke gør det. Google er min ven.

Jeg har gjort som flinke folk på nettet beskriver. Jeg har forsøgt at gøre som en engelsk supportside fortalte, og da det ikke virkede opsøgte jeg et dansk websted, som også stillede venlig hjælp til rådighed i form af en velfunderet artikel om Wine-sagen. Jeg har gjort som alle har skrevet: det virker stadig ikke. Og det er sføli fordi jeg er dum.

Dette indlæg er ikke et indlæg, der råber efter hjælp. Det er slet ikke formålet. Formålet er at beskrive hvorfor, der sandsynligvis stadig er mange, som ikke bruger Ubuntu eller andre Linux-distroer. Fordi de simpelthen stadig mangler et skridt i en eller anden form for ensretning, hvor brugervenligheden får et nøk mere opad (i et dansk forum læste jeg en kritik af Ubuntu, fordi det var for brugervenligt…). Hvorfor skal det være så svært at installere programmer, som ikke er en del af den ellers fremragende Tilføj/fjern programmer-del i Ubuntu?

Og når Ubuntu roses for sikkerheden: hvordan kan jeg være sikker på ikke at blive taget ved næsen, når jeg kopierer den ene tekststump efter den anden ind i Terminalen? Når det gøres, sker der en hulens masse ting i editoren, og man kan blot se at det ene spændende element efter det andet bliver pakket ud og lagt ind på harddisken. I teorien kunne en kedelig type lave en fantastisk beskrivelse af hvordan man installerer en flødebollemaskine i Ubuntu, mens han i realiteten anviser hvordan jeg åbner op for samtlige trojanske heste i Cyberspace.

Ubuntu er et fantastisk styresystem, og det virker aldeles fremragende efter hensigten. Men for almindelige Windows-brugere er det altså stadig et styresystem, som man skal vænne sig til, inden man bare kaster sig ud i det.

Og mit CMS-problem? Jeg løste det ved at installere Opera-browseren. Selv om Opera fortalte, at det ikke magtede min CMS, gjorde den det alligevel :-)

Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 15:37
Godt skrevet og tak fordi du bringer diskussionen på banen. Jeg kunne ikke være mere enig med dig i at Ubuntu/Linux stadig mangler en del før at hardcore windowsbrugere vil føle sig hjemme med det samme. Men jeg tror ikke det er meningen at den skal komme til at lige Windows for meget. For mig selv har det været en kæmpe lettelse at kunne få lov til at pille ved alt i mit styresystem og få lov til at have max kontrol over alt. Det er det jeg ser som linux store force. F.eks. irriterede det mig at Windows kun havde 3 forskellige temaer fra starten, og at der var så mange ting jeg ikke måtte pille ved. I linux skifter jeg tema et par gange om ugen, og jeg har max kontrol over disse ting.

Terminalen er skræmmende for mange første gangs brugere. Det var det også for mig, men hold da op hvor er det en tidssparer når først man får det lært! F.eks. fortæller du på ret mange linier hvordan du installerede codecs og flash. Det kan i terminalen klares med: sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras. I tilføj/fjern er den også under ubuntu-restricted extras. Men igen det er først når man har brugt rigtigt meget tid med at sidde og pille ved tingene at sammenhængen mellem mange af de ting der er anderledes går op for en. Desværre ser jeg mange på dette forum installere det og så lege med det en uges tid på en dual boot. For mig begyndte det først at gå op for mig hvor mange mærkelige ting windows havde lært mig efter et par måneder.

Det vigtigste at huske på når man gerne vil lære om linux er at det ikke er windows. En lille hjælp kan også være at man læser lidt om emnet før man går i gang, jeg kan især anbefale downloadsquad.com's artikel række om linux for begyndere, den er på engelsk men er godt skrevet og besvarer en del nybegynder spørgsmål.
http://www.downloadsquad.com/2008/01/03/flipping-the-linux-switch-5-tips-every-new-linux-user-should-kn/

PS. Jeg vil ikke omvende nogen til linux der ikke vil omvendes. Linux er ikke for alle, og det kan jeg sagtens acceptere. Jeg har bare fundet ud af at linux er for mig.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 15:48
Det er altid lækkert når det fungerer, det er til gengæld sjovt at se på når det ikke fungerer

Ubuntu

3 af nyeste VectorLinux

Alle på min bærbare, hvor de bare ikke vil som jeg vil.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 15:52
@captcha
Hvilken hardware kører du med?
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 15:55
denne hardware (nemmere med et link, end at jeg skal remse det op)
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 16:01
Meget mærkeligt. På papiret skulle det ikke være hardwaren der gav problemer.

(Det kan jeg sige fordi at det her drejer sig om intel grafikkort og intel wlan, som er rigtig godt dækket i linux)

Det er også en ting der undrer mig, jeg kan have ting der bare virker i Ubuntu 7.04 og som så kræver en masse pillen i 7.10. (Min kortlæser)
Til top
Kavjik Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 15 Okt 2007
Point: 1567
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kavjik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 16:09
Jeg har også haft problemer med flash i Ubuntu 7.10, jeg løste det dog ved at installere firefox 3 alfa 8 ( i synaptic.) og få den til at installere flashplayer. (Lidt mærkeligt!)
Jeg havde ingen problemer med det i 7.04, da kom der bare en boks op, der efter 2 klik og en licensbetingelse selv installerede flashplayer.

Ellers har jeg også haft god succes ved at installere automatix, som automatisk klare installationen af diverse komplicerede ting. (Som f.eks. ubuntu-restricted-extras)

Og når du skal installere noget, så led efter .deb pakker, det er installationspakker til Ubuntu. .rpm .yum osv er til andre systemer og de virker ikke i Ubuntu.
Jeg har dog fundet ud af at formatet .package virker. (Programmet jeg installerede fandt jeg senere i tilføj fjern...)

Så med mine erfaringer kan jeg sige, installer Automatix, og få den til at installere restricted extras før du begynder at bruge systemet, for når den er installeret så virker det meste (Flash, DVD, MP3 m.m.) .
http://webbies.dk/blog
Følg mig med RSS
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 16:19
Jeg undrer mig til stadighed over at Ubuntu bliver udråbt som en begyndervenlig distribution, når man den ene gang efter den anden ser at de nye brugere skriger efter hjælp.
Prøv dog at installere en Mandriva i stedet for, det eneste som er bøvlet efter installationen er installationen af source listerne (kilderne til pakke installering), derefter ligger alt i MCC (Tryk ALT+F2, skriv mcc) så finder man en af de bedste kontrol paneler til et styresystem.
Det skal dog lige siges at Mandriva IKKE finder et trådløst netværkskort af sig selv, medmindre det er med en fri kildekode.

Vejledning til installation af source.list kan findes her http://www.mandrivafaq.dk/modules/faq/index.php?cat_id=3#11
Til top
cope Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk

Oprettet: 15 Okt 2007
Point: 1922
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cope Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 16:20
Citér Man skal vænne sig til at startmenuen nu sidder foroven
Den ka du sætte hvor du har lyst ;)

Istedet for at surfe efter diverse ting til ubuntu, så prøv at bruge Synaptic Package Manager
(nås via system menuen)

Et nyttigt link, Ubuntu packages
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Jan 2008 kl. 17:24
Det der flash halløj, - bliver det ikke installeret hvis man installerer "restricted extras" via Tilføj/fjern programmer..?

M.h.t. brugervenligheden i Ubuntu, så undrer jeg mig ganske meget i disse dage. På min nyindkøbte bærbare er Vista installeret, men selvom jeg har kørt Linux de sidste to år, og i den tid stort set ikke har set Windows, føler jeg mig allerede efter få dage mere hjemme i Vista end jeg nogensinde har gjort i Linux (mest Ubuntu).

Det burde give stof til eftertanke hos Ubuntus udviklere...

Redigeret af Balder - 06 Jan 2008 kl. 17:25
Til top
 Besvar Besvar Side  12>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.