Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Andet > Alt muligt
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - !6:9 ??
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

!6:9 ??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: !6:9 ??
    Sendt: 06 Apr 2010 kl. 11:38
16:9 ??
 
Jeg har undret mig over mit tvs bredformat, der når der er 16:9 udsendelser, er en afvigelse fra 16:9. Det ses bl.a. med TV3s logo, der ses somme tider stort i midten. Cirklen er ikke cirkulær, men lidt højere end den er bred.
Ved at måle skærmen, viser det sig også, at den 14,4:9.
 
Er det normalt, at bredden afviger fra 16, eller er det min tv model der har den?
 
Mvh Jimmi Andersen
Til top
Virtual-Aidz Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Status: Offline
Point: 1425
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Virtual-Aidz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Apr 2010 kl. 18:11
Kan være at tv'et prøver at omproportionere (stave..?) billedet så det passer på den skærm du nu har.

Det er normalt muligt enten ved hjælp af en knap på fjernbetjeningen, eller inden i indstilliger ("menu" eller "setup" eller noget i den stil på din fjernbetjening) at ændre på størrelsen af billedet til et mere passende et
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 09:57

Hej

Jeg har tjekket nogle hjemmesider om dette mærkelige format, og kan se at det er engelsk (altså vores nabo mod vest), og bruges som en hybrid mellem 4:3 (12:9) og rigtig 16:9.
Ingen tv-stationer sender 14:9 (14,4:9), men på enkelte engelske programmer, ses en smal sort kan for oven og forneden, således at det bliver til 16:9, BBCE, Discovery, Animal Planet, National Geographic Channel og NG Wild. Det ses kun i nogle programmer.
Alle danske, svenske, og tyske, samt norske NRK1, fylder skærmen ud, når de sender 16:9.
Herved kommer der en svag forvrænging af billedet, da det bliver trykket lidt siderne, og det er som sagt lettets at se ved helt cirkulære ting som logoer med cirkler. Jeg har tjekket ARDs cirkel på computer og den er oval i 14,4:9, og cirkulær i 16:9. Det kan også ses på TV4s cirkel.
Tv-et kan ikke ændre billedet til rigtig 16:9, jeg kan vælge 4:3, 16:9 eller auto.
Faktisk er det sjældent man ser 4:3 (12:9) i DR programmer. Det ses dog eksempelvis i DR Ramasjangs udsendlese "Da far var dreng".
 
Formatet findes også til computer, kaldet 1440x900, hvor man hente billeder i dette format til skrivebordet.
 
Når forretningerne sælger tv med 14,4:9, oplyser de aldrig om dette skæve format. De siger bare at det er bredformat.
 
Mvh Jimmi
Til top
Virtual-Aidz Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Status: Offline
Point: 1425
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Virtual-Aidz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 17:29
Jamen det er jo godt du selv kunne finde den løsning frem!
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 12:45
hej
 
Problemet med 14,4:9 gør at 16:9 bliver trykket lodret. Det kan mit tv ikke ændre korrekt.
Kun de få engelske programmer der har to smalle sort striber vandret kan give indtryk af et 16:9 billede.
Men ofte er billedet jo forkert, så ses et 4:3 billede som 16:9, eller 14:9. Det giver jo et forvrænget billede.
Faktisk burde det kunne skifte automatisk, men det kan det heller ikke.  Hvis jeg vælger auto, får jeg altid 4:3. Det virker som det er korrekte forhold.
Hvis man vil bruge et prøvebillede til at tjekke sit tv-billede, er det snart umuligt, da der kun er to stationer tilbage der sender et prøvebillede, TV2 Charlie og svenske SVT2. Her kan man tjekke om  de 5 cirkler er korrekte eller trykkede, eller om der mangler noget i kanterne.
 
Mvh Jimmi
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.156 sekunder.