Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Andet > Alt muligt
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Livets skabelse
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Livets skabelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Livets skabelse
    Sendt: 11 Nov 2018 kl. 03:06
Hvordan blev livet skabt, og kan vi mennesker gøre kunsten at skabe liv efter?

Livets skabelse er stadigt et mysterium, og et mysterium er i sagens natur interessant, for vi mennesker er nysgerrige og vil have svar på alt.

Nogle vil mene, at livet er skabt på mirakuløs vis, ved at en eller flere guder har taget dødt materiale og gjort det levende. Men det besvarer ikke spørgsmålet: hvordan? Så det blir vi ikke klogere af.

Går du til din automekaniker og siger, at der er noget galt med din bil, vil du sandsynligvis have bilen repareret. Du vil næppe nøjes med beskeden, at din mekaniker efter at have tjekket bilen også har fundet ud af, at der er noget galt med din bil. Det var ikke det svar, du ønskede, og du er ikke blevet en skid klogere.

På samme vis med et mirakel. Det er ikke et svar på, hvorfor et mirakel er sket, at det var et mirakel. Spørgsmålet hænger stadig i luften, og du må søge en anden "mekaniker".

Måske den "mekaniker" er videnskaben? Videnskaben søger ikke mirakuløse svar, der ikke er svar, men bare tomhed. Den søger svar, der hænger logisk sammen og kan mætte vores nysgerrighed, fordi det er muligt at forstå og se sammenhængen uden at tilføje noget hokuspokus.

Og forskerne sidder ikke på deres flade med foldede hænder og sender bønner, der ikke blir besvaret. De søger selv svarene:

How biologists are creating life-like cells from scratch (nature.com)

Og nej. Svaret er endnu ikke fundet, og det er yderst kompliceret at finde det, hvilket også fremgår af linkets artikel. Men i stedet for at præke tomhed, der går ind ad det ene øre og ud ad det andet, er der altså nogle der ikke opgiver at finde svar. Søg og du skal finde.

Det andet vers fra Hans Adolph Brorsons salme, 'Op, al den ting, som Gud har gjort', har altid rumsteret i mit hundehoved. På den ene side er det smukt og kan hensætte en i en religiøs trance. Men. På den anden må det også hensætte en i dyb undren, for det rejser jo spørgsmålet, om ikke det en dag alligevel blir muligt, at sætte et blad på en nælde? Det vil ikke gøre os til guder, men det vil være et stort skridt frem imod en grundlæggende forståelse af livet og dermed os selv.

Gik alle konger frem på rad
i deres magt og vælde,
de mægted ej det mindste blad
at sætte på en nælde.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Nov 2018 kl. 12:27
Hmm, har man ikke læst skabelsesberetningen LOL
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Nov 2018 kl. 19:02
Thumbs Up he he ..

Men alvorligt talt - så jo, jeg har læst det meste, herunder skabelsesberetningen, i en bibel foræret af en dybt religiøs for længst afdød moster, og den står stadig på sin reol.

Desværre (skal lige hente den) er den fra 1921 (revideret oversættelse af 1871) og skrevet med gotiske bogstaver, så det var en kamp at pløje sig igennem den uden at blive skeløjet og få hundehovedpine (en meget speciel form for hovedpine), så jeg stoppede mod enden af det gamle testamente. Det nye har jeg læst flere gange.

Derudover har jeg læst Thomas-evangeliet, som er uautoriseret, dvs. udeladt af den katolske kirkes skribenter i sin tid.

Religion har altid interesseret mig, men det meste religion er med tiden blevet overtaget og forvansket af tidens magthavere stik imod de oprindelige gode hensigter. Derfor kan jeg aldrig blive medlem af bestemte trosretninger, da de kun handler om magt og penge. Jeg har også oplevet for mange personer, der modsat deres egen opfattelse af dem selv som godhjertede, var de rene sataner, hjernevasket af de officielle religioner.

Jeg kunne snakke i timevis om emnet, men det gider jeg ikke ..
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12 Nov 2018 kl. 10:27
Pudsigt, for jeg er jo til Det Gamle Testamente - de 5 første bøger af Moseloven Toraen, som jo er fundamentet for de tre lovreligioner - de samlede Mosebøger aka Judaismen. Man kan jo godt føle sig som en del af "Alternativet", når man går for dybt ind i noget, der ret beset hverken er hoved eller hale på. Imidlertid hellere et godt eventyr end end en trist virkelighed.

Den reformerte bibel finder jeg ikke interessant. Man kan hævde, at Jesus var en sympatisk fætter, men han pålagde menneskeheden en ejegod og naturstridig levevis, jeg har svært ved at tage alvorligt. Det er en teologisk diskussion, om dette uselviske menneske brød med de 10 Bud, som i bund og grund er den lovgivning, vi behøver 
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12 Nov 2018 kl. 11:54
Nu vil jeg ikke gå dybere ind i en teologisk diskussion af, hvad der er op og ned i de gamle skrifter. Men ang. Jesus Kristensen var han vistnok en historisk realitet, men hvad han sagde og gjorde, har vi ingen samtidige beretninger om. Kun overleveringer, som nok i tidens løb har ændret karakter i alle mulige og umulige retninger.

Det kan dog undre, at han ikke med sin guddommelige intelligens har sørget for at efterlade sig noget skriftligt eller andet troværdigt historisk materiale om sin gøren og laden. Han har næppe været analfabet. Skulle der skrives en biografi om undertegnede og mine meninger om dit og dat, ville jeg da så absolut foretrække at have en smule medbestemmelse, fremfor nogle røverhistorier skrevet af nogle af mig ubekendte personer i en fjern fremtid.

Nå. Det vil jeg ikke hænge ham op på. Det er jo nemt at være bagklog.

Og så var der vist mere end de sølle 10 bud, ikke? Men kan ikke huske dem alle.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.234 sekunder.