Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Windows
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Windows 10 vokseværk ...
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows 10 vokseværk ...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 10 vokseværk ...
    Sendt: 11 Jan 2019 kl. 09:11
Efter næste store opdatering af Windows 10, vil det kræve betydelig mere plads på harddisken end det gør i dag.

Der skal reserveres ikke mindre end 7 GigaByte og dertil pladsen, som selve operativsystemet kræver. Hensigten er at kritiske systemopgaver altid skal have tilstrækkelig diskplads, uafhængig af hvor meget plads brugerens egne filer kræver.

Det skriver Digi.no

Jeg ser allerede for mig, at brugere med en bærbar computer indeholdende en SSD på 128 GigaByte vil få voldsomme problemer. Og der er solgt rigtig mange bærbare, med lagerkapacitet i den størrelsesorden.

Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 14:03
Neej, neej, neej ...

Skulle Microsoft plusli til at tage hensyn til brugerne??? Den er for langt ude, Pomse! Shocked
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 15:14
så vil være på sin plads at fjerne alt office preinstalled skrammel på min asus

ca 10 GB !
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 16:16
Måske dette er en hjælp?

How to disable reserved storage in Windows 10 (betanews.com)

"Just how much space Windows 10 sets aside varies quite a bit from one computer to another. For some people it is around 2.5GB, while for others it is 7GB or even more. You can check how much space you are losing by heading to Settings > System > Storage, and then clicking Show more categories followed by System & reserved.

While you can see how much hard drive space is being reserved by Windows, you'll notice that there is no way to change or disable the feature. Microsoft explains that you can reduce the size of reserved storage by reducing the number of Optional Features and languages you have installed. What it doesn't tell you, however, is that by delving into the registry you can disable it completely. Here's what you need to do:

  1. Press the Windows key and R simultaneously, type regedit and press Enter.
  2. In the Registry Editor, navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ Microsoft\Windows\CurrentVersion\ReserveManager.
  3. Double click on the ShippedWithReserves key and set its value to 0.
  4. Exit the Registry Editor.

If you ever decide that you want to re-enable the feature, just change the value of the key back to 1."

PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 17:34
Prutter ...

Mon den beskrevne fremgangsmetode også virker i forbindelse med opgraderinger til ny version?

Jeg tvivler, da der vil være tale om en ny-installation, der erstatter den gamle (f.eks. Windows 10 1803 til Windows 10 1809)! Registerdatabasen overskrives jo i den forbindelse med den nye database, eller??

Så vidt jeg husker, kræver en opgradering minimum 32 GB fri plads på harddisken. Pladsen anvendes dels til de nedhentede (pakkede) installationsfiler, dels til udpakning og klargøring. Hvis der nu skal afsættes yderligere 7 GB til "depot" af datafiler, er vi tæt på de 40 GB. Det er meget - især for de brugere, der "kun" har en 128 GB harddisk (den er jo reelt kun på 109 GB).
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 18:20
Selvom jeg gerne ville kunne svare på spørgsmålet uden svinger i valsen, kan jeg ikke. Om jeg overhundehovet kan få lov til at opdatere (og derefter forsøge fremgangsmåden), kan jeg heller ikke svare på.

Jeg må nok affinde mig med at undvære en masse opdateringer, og så til sin tid måske starte med nye installationer af de fsk. variationer af sovs. Eller købe nye pc'ere.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
James Bond Se dropdown menu
Engageret
Engageret
Avatar

Oprettet: 15 Okt 2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 466
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér James Bond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 20:08
Måske dumt men alligevel, hvad med at vente til den er lagt ud til hentning men så vente og simpelthen hente hele installationen og installere windows på ny. 
Har jeg gjort et par gange da jeg selv og en ven har de der smarte 32 og 64 gb pc'er som der har været bøvl med lige siden man købte dem fordi der aldrig var plads nok til at opdatere og blev ved med at poppe op at der lå opdatering klar til installation.
Jeg var jo dum nok til at købe sådan en, men denne fremgangs måde har jo gjort at jeg har kunnet bruge pc'en.
Det er godt nok en træls måde at skulle gøre det men for mig var det jo nødvendigt.
Fatter ikke at man bliver ved med at sælge de der pc'er med sådan en lille kapacitet af plads, der er jo mange som ville syntes var smart at give deres børn sådan en til skolebrug, men 14 dage efter de så har købt sådan en begynder de jo så at få problemer og der er jo ikke alle der har kendskab til at lave denne procedure som jeg har gjort et par gange.
Den ene af dem jeg har købt har jeg så valgt at installere Chromium og det kan man blive meget glad for, for det er noget der virker og man har så en super mini pc som bare kører. 
H.Jepsen
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 21:21
James Bond ...

Nok også den eneste metode, der sikrer der er plads nok. Få selve installationen lagt på en udb-nøgle og derfra installere.

En "ren" installation vil altid være bedre, end at installerer "oveni" en tidligere version. Måske mere bøvlet, men det mindsker helt sikkert senere problemer Smile
Til top
James Bond Se dropdown menu
Engageret
Engageret
Avatar

Oprettet: 15 Okt 2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 466
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér James Bond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 Jan 2019 kl. 21:35
Ja jeg laver også altid ren installation. Det god ved at man henter windows ned er jo at man så er fri for at skulle hente alle opdateringer fra da win 10 kom på markedet. 
Så hvis man har en pc med en recover dvd så tager det lang tid inden den kører optimal igen, for den skal jo så først have hentet alle opdateringer. 
Så der så et enkel ros til windows 10, at man har mulighed for at få sin pc til at køre nogenlunde optimal ved at have hentet den sidste nye ned på usb.
Selvom det er sjælden man hører positive ting om systemet herinde.
H.Jepsen
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.188 sekunder.