Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Sikkerhed
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Et digitaliseringsministerium?
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et digitaliseringsministerium?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
mjjzf Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 16 Okt 2007
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4751
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjjzf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Et digitaliseringsministerium?
    Sendt: 28 Maj 2019 kl. 14:15
Og det skulle blive bedre med et ministerium? En kombination af politikere og eksperter?
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Maj 2019 kl. 15:09
helt uenig

eksperter ser ikke på hvad der sker hos menig mand på gulvet

i mine øjne er der for mange eksperter
Til top
mjjzf Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 16 Okt 2007
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4751
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjjzf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Maj 2019 kl. 12:57
Problemet er ikke ekspertvælde, det er at politikere tror, at de har teknisk forståelse eller er ligeglæde. Der er ikke eksperter nok i vældet.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16 Maj 2019 kl. 10:20
et ministerium vil ikke løse problemet

det vil let ende som et andet ministerium med Thyra.....

det ender bare ekspertvælde og alle mulige kloge åge  personer
problemerne hvordan digitalisering umyndiggør fx ældre er der ikke nogen som gør noget ved

som almindelig borger kan vi intet gøre
når it overtager er den enkeltes indflydelse slut

på flere og flere områder vil it overtage beslutningsprocessen
og her kan man ikke diskutere, sådan er det bare

jeg tror folk i bund og grund er ret ligeglade med IT, det skal bare virke

og når det ikke virker kan man se hvor latterligt det er
pt har min bil stået hos opel siden onsdag i sidste uge
den skal have skiftet en køleslange som kommer fra tyskland
slangen sendes til opel hovedlager i Greve
og her ligger den så og hygger sig
jeg får en sludder for en sladder hver dag med opel for at høre hvad der sker
så tirsdag blev jeg rigtig sur og ringede igen igen
de tjekede så og rodede med ordre numre osv, langt om længe fandt de ud af slangen ville komme 17-20 maj. Men først idag fik jeg ca sandheden at vide : hovedlageret er ved at blive lagt om. Men først var han ude og tjekke dagens kasser rent fysisk. Edb systemet er åbenbart for sværtConfused
osv

men måden hvormed autoriteter og virksomheder anvender it på kan vi intet gøre ved.
statslige institutioner kan ikke engang blive enige om at sætte deres web sider ens op
Hver eneste offentlige institution opfinder deres egen "smarte" side op

dvs at ting som de ikke rigtig vil ud med gøres svære at finde
hvad kan jeg gøre ved det

jeg har fx yousee tv og net, ja , ja grin bareLOLLOL
når jeg så skal se info for et program er teksten på skærmen hvid og baggrunden en blanding af hvid og meget meget lys grøn så det er mere eller mindre ulæseligt.
typisk dansk vi opfinder en dyb tallerken
det skal bare se smart ud, det praktiske er en ligegyldig detalje

så det at vi dødelige skulle have indflydelse på it er da helt utænkeligtSleepy





Redigeret af jenss - 16 Maj 2019 kl. 10:24
Til top
mjjzf Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 16 Okt 2007
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4751
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjjzf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15 Maj 2019 kl. 15:20
Jeg mener, at udtrykket digitalisering distancerer fra de spørgsmål, som der skal besvares. Jeg mener derimod, at man skulle skabe noget reelt indhold i Ministeriet for Offentlig Innovation, hvorunder Digitaliseringsstyrelsen ligger.
For det er i regiet offentlig innovation, at anvendelsen af og debatterne omkring data skal håndteres.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Maj 2019 kl. 13:27
Tobias Liebetrau, ph.d. ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet har skrevet et debatindlæg i Version2, som jeg synes er både stringent, letforståeligt og et must at læse både for IT-interesserede, men i høj grad også for almene borgere i en verden, hvor det haster med politisk handling overfor en accelererende digitalisering af vor verden.

Udvalgte citater:

"Eksplosionen af digitale data betyder, at vi i stigende grad lever i et samfund, hvor vores udfoldelsesmulighed på godt og ondt rammesættes af digital dataproduktion og dataanalyse.

Det er derfor nødvendigt, at vi opnår en langt større grad af forståelse for og klarhed over de forskellige aktører, interesser og komponenter, der indgår i skabelse, analyse og anvendelse af digitale data i både offentligt og privat regi.

Det er samtidig en forudsætning for, at vi bedst muligt formår at gøre dataficering til genstand for offentlig debat og politisk beslutningstagning.

Der er en række indlysende fordele og muligheder forbundet med teknologiudvikling og den stigende digitale dataproduktion, hvad end det angår helbredelse af sygdomme, kampen mod klimaforandringer eller mere effektive produktionsmetoder.

Vi er imidlertid trådt ind i en verden, hvor data ikke længere blot er et analytisk instrument, men et afgørende grundstof i den måden, vi skaber og fordeler viden, værdi og magt på i samfundet.

Vi er derfor nødt til at fokusere på, hvilke interesser og magtforhold, der animerer bestemte typer af dataproduktion og databrug. Af samme grund er den fortsatte digitalisering og dataficering af samfundet et afgørende demokratisk og politisk anliggende.

Endvidere er det sandsynligt, at vi i takt med, at datamængden stiger bliver gradvist mindre tilbøjelige til at lægge mærke til de grundlæggende effekter af data og data drevne digitale teknologier. Det skyldes, at deres eksistens og indflydelse på en gang bliver gjort mere uigennemsigtig og hverdagsagtig.

Det betyder paradoksalt nok, at vi meget vel risikerer at blive dårligere til at forstå og diskutere digitale teknologiers samt datas indflydelse på mennesker og samfund, i takt med at datamængden og dataafhængigheden stiger.

Hvordan sikrer vi, at der bliver taget tilstrækkelig højde for sociale, etiske, retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige hensyn, når de digitale datamøller maler?

Over de seneste 20-30 år har den teknologiske udvikling gået hånd i hånd med en liberalisering af dataproduktionen, hvilket har medført en privatiseret dataficering af samfundet. Der findes ikke historiske fortilfælde på en kongemagt, et kejserdømmer eller en stat, der har haft befaling og råderum over så mange, så finkornede, så varierede og så detaljerede data som Facebook og Google. De ved ganske enkelt mere om vores færden, gøren og laden, end vi selv gør.

Politikere, medier og borgere har et ansvar for at forholde sig til og sætte sig ind i mulighederne og begrænsninger ved digital dataproduktion i takt med, at digitale data bliver mere og mere integreret i og styrende for vores liv."

...

Sagt kort med mine ord: Hvad vil vi med digitaliseringen? Skal den alene være et instrument for magthaverne eller et instrument for at skabe mere demokrati?

Jeg synes ikke, du skal nøjes med disse udvalgte citater, men opfatte dem som en smagsprøve og læse debatindlægget i sin helhed!

Datamagt kræver demokratisering og politisering | Version2
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.